پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کی ام سی

مشخصات فنی کی ام سی x5

کی ام سی x5 به عنوان جانشین کراس اوور محبوب کرمان موتور یعنی جک s5 به بازار عرضه شده و انتظار می‌رود که با توجه به پشتوانه مطمئنی که دارد بتواند توجه علاقه‌مندان به خودروهای چینی را به خود جلب کند.

فاطمه علی اصغری
پنجشنبه - ۱۴ تیر ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

این ماشین که در اصل Sehol X6 (سهول X6) است، در ایران تحت عنوان KMC X5 از سال گذشته به مشتریان خود تحویل داده شده است.

جک S5 چند سال طلایی را در بازار ایران سپری کرد و بعد از آن‌که اولین فیس لیفت آن در سال 1400 عرضه شد، کرمان موتور تصمیم گرفت دست به ریسکی بزرگ زده و خودرویی را که از لحاظ ظاهری کاملا با آن متفاوت است، جانشین جک کند. 

X5 حالا بعد از KMC K7 و KMC J7، سومین محصولی است که تحت عنوان برند کی ام سی به بازار کشورمان وارد شده و باید دید تا چه میزان می‌تواند خاطره شیرین S5 را زنده نگه دارد.

طراحی ظاهری kmc x5

طراحی ظاهری کی ام سی ایکس فایو دقیقا مشابه با دیگر کراس اوور چینی یعنی نیو ES8 است که در سال 2021 معرفی شد. حالا دیگر کمپانی‌های چینی نه صرفا از خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای، بلکه از رقبای هم‌وطن خود نیز کپی‌برداری می‌کنند. 

البته اگر نتیجه مطلوب باشد، ایراد چندانی هم به این کار وارد نیست، زیرا متد طراحی روز دنیا یک تعریف مشخص دارد و نمی‌توان دست به کارهای عجیب و غریب زد.

در نمای جلو، سپر با جلوپنجره‌ای بسیار بزرگ جلب توجه می‌کند. چراغ‌ها دو طرف سپر قرار گرفته‌اند و بالای آن‌ها دی لایت‌ کار شده است. ترکیب همه این‌ها باعث شده که جلوی این خودرو ظاهری خشن و جسور داشته باشد، که البته با بقیه اجزای آن چندان تناسب ندارد. زیرا طراحی نمای جانبی دقیقا مشابه با جک اس فایو است و طبیعتا به آن نمای مدرن جلو نمی‌خورد. 

نمای عقب ماشین نیز مشابهت‌هایی با جک s5 دارد، هرچند که گرافیک چراغ‌ها متفاوت بوده و بهم پیوسته‌اند. روی سپر عقب نیز دو خروجی اگزوز تزئینی کار شده و پلاک هم به جای درب صندوق، در وسط سپر نصب می‌شود.

طراحی داخلی کی ام سی X5

کی ام سی

شاید بتوان نقطه قوت اصلی کی ام سی X5 نسبت به جک S5 را در کابین آن جستجو کرد. جایی که X5 واقعا مدرن ظاهر شده و دیگر دکمه‌های قدیمی در آن دیده نمی‌شود. در داخل این ماشین همه چیز از طریق مانیتور بزرگ 12.8 اینچی کنترل می‌شود. پشت آمپر نیز یک مانیتور 7 اینچی قرار گرفته که همه چیز را مدرن‌تر نشان می‌دهد.

در کنسول میانی خبری از دسته دنده نیست و به جای آن دکمه‌گردان برقی قرار دارد. مسئله‌ای که هم ظاهر این بخش را زیباتر کرده، و هم جا را برای قرارگیری جا لیوانی و مواردی از این دست باز کرده است. 

متریال به کاررفته در کابین داخلی نیز کیفیت قابل قبولی دارند و به لطف استفاده از چرم مصنوعی و فوم، حس ارزان بودن به سرنشینان استفاده نمی‌شود. فقط ای کاش صندلی‌ها تهویه داشتند، زیرا استفاده از چرم مصنوعی مشکی علی‌رغم همه خوبی‌هایی که دارد، در تابستان می‌تواند راننده و دیگر سرنشینان را به علت گرمای هوا اذیت کند.

مشخصات فنی خودرو kmc x5

کی ام سی

کی ام سی x5 (که برخی به اشتباه به آن جک x5 می‌گویند) از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر بهره می‌برد که نسبت به پیشرانه 2 لیتری اما قدیمی و کم بازده جک s5 یک جهش محسوب می‌شود. این پیشرانه در کشور چین در یک مدل پایه با قدرت 150 اسب بخار و در مدل پرچمدار با قدرت 180 اسب بخار و گشتار 300 نیوتن متری عرضه می‌شود. 

خوشبختانه در ایران کی ام سی x5 با موتور قدرتمندتر عرضه خواهد شد. این ماشین همچنین به گیربکس اتوماتیک دوکلاچه تر با 6 دنده مجهز شده که در محصولات جک زیاد مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد مناسبی هم از خود نشان داده است.

ترمزهای kmc x5 نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی است که باعث توقف‌پذیری مطلوب آن در سرعت‌های بالا خواهد شد. این ماشین از لحاظ سیستم تعلیق نیز روی کاغذ امیدوارکننده ظاهر شده و در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب از سیستم تعلیق چند اتصالی (Multi-Link) بهره می‌برد.

دیگر جزئیات مشخصات فنی خودرو KMC X5 را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

نوع موتور

خطی بنزینی توربوشارژ

حجم موتور

1.5 لیتر

حداکثر قدرت

180 اسب بخار

حداکثر گشتاور

301 نیوتن متر

محور محرک

دیفرانسیل جلو

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک DCT

شتاب صفر تا صد

11 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت (ترکیبی)

8.5 لیتر در 100 کیلومتر

آپشن‌های رفاهی و ایمنی کی ام سی ایکس فایو

از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی این ماشین در سطح متوسط خودروهای چینی است و به صورت نسبی انتظارات را برآورده می‌کند. مخصوصا سقف پانورامیک بازشوی آن که در همان نگاه اول چشم‌ها را به سوی خود جلب می‌کند. خیلی خلاصه، مهم‌ترین آپشن‌های این ماشین عبارتند از:

آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما بازشونده، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.8 اینچی و کلیدهای کنترل از روی فرمان و توییترهای دارای رقص نور، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، صندلی راننده با تنظیم برقی و مموری صندلی، گرمکن صندلی‌های جلو، صفحه کیلومتر دیجیتالی، دسته دنده الکترونیکی، کول باکس، ترمز پارک برقی و اتوهلد.

قیمت KMC X5 در کشور

مدل‌های مختلف X5 در کشور چین با قیمتی بین 11 تا 17 هزار دلار عرضه می‌شوند. اما قیمت این ماشین در کشورمان تقریبا نزدیک به دو برابر ارزش دلاری آن است، به طوری که در تیر ماه 1403 با قیمت حدودی یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان معامله می‌شود.

رقبای کی ام سی X5 در بازار ایران

کی ام سی

کی ام سی X5 که در ایران عرضه شده با توجه به قیمتی که دارد، رقیب خودروهایی مثل تیگو IE 7، فردا T5 و حتی ام وی ام X55 پرو به حساب می‌آید. 

با توجه به سابقه خوبی که جک S5 دارد، می‌توان متصور شد که کی ام سی در مقابل این ماشین‌ها دست بالاتر را داشته باشد. به‌خصوص آن‌که کرمان موتور به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خصوصی کشور، عرضه‌کننده این محصول است و در مقایسه با رقبا خدمات پس از فروش بهتری هم دارد.

جمع‌بندی

کی ام سی X5 خودرویی جمع‌وجور و مناسب برای استفاده روزمره خانواده‌ها در شهر است که برای مسافرت‌های دور و نزدیک هم می‌توان روی آن حساب کرد. با توجه به آن‌که از لحاظ فنی هم شباهت‌های زیادی با جک S5 دارد، در بازار قطعات یدکی هم مشکل خاصی وجود نخواهد داشت. 

خودرویی که اگر با قیمت پایین‌تر عرضه شده بود، یقینا ارزش خرید بالایی داشت، اما همین حالا نیز در مقایسه با رقبایش نقاط مثبت قابل توجهی دارد که آن را به گزینه‌ای کاملا قابل اعتنا برای خرید تبدیل می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی