پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ری را

ری را لبخند هوشمند ایران خودرو به بازار کراس اوور ها

کراس اوور ها یکی از جدید ترین کلاس ها و ژانرهای خودرویی در دنیا محسوب می شوند. این کلاس که ابتدا از توسعه خودروهای سدان معمولی و اندکی قد بلندتر شدن آنها بوجود آمده بودند به مرور به تمام کلاس ها و سایز های سدان سرایت کردند. شاید به دلیل همین جدید الورود بودن آنها باشد که بین ماشین بازهای کهنه کار و قدیمی، کم طرفدار اما بین خریداران جدید خودرو بسیار پر طرفدار است.

علیرضا بشارتی
چهارشنبه - ۱۳ تیر ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

بازار ایران نیز مدتهاست که روی بسیار خوشی به کراس اوورها بخصوص کراس اوورهای کامپکت شهری نشان داده است. اما جای این خانواده از محصولات بین تولیدات داخلی کاملاً خالی بود. تا اینکه ری را از مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو خارج شد. ری را به زبان فرانسوی یعنی لبخند و به زبان گیلکی یعنی بانوی هوشمند.

مزیت کراس اوورها به اس یو وی ها:

کراس اوور ها

همانطور که اشاره شد در حال حاضر محبوب ترین و پر فروش ترین کلاس خودرو در جهان کراس اوور ها هستند. کراس اوورها درواقع همان خودروهای سدان هستند که کمی قد بلندتر شده و اندکی قابلیت تردد در مسیرهای سخت را پیدا کرده اند. علت اصلی محبوبیت این گروه از خودروها در جهان آنست که خانواده ها برای داشتن اندکی فضای بار بیشتر، یا گهگاهی رفتن به مسیر های کمی نامتعارف مجبور به خرید SUV ها می شدند. SUV ها نه تنها به نسبت امکانات و رفاهی که در اختیار یک خانواده قرار می دهند خودروهای گران قیمتی هستند بلکه معمولاً پر مصرف بوده و هزینه تعمیرات و نگهداری گزافی دارند. ضمن اینکه برای تردد در خیابان های شلوغ و پر ترافیک مثل شهر های اروپا یا آمریکای جنوبی بیش از حد بزرگ و معمولاً دردسر ساز هستند.

از آنجا که کراس اوور ها از پلتفرم سدان بهره می برند نسبت به اس یو وی ها که روی پلتفرم وانت ها و تراک ها ساخته می شوند قطعاً سواری نرم تر و نیز هندلینگ مناسب تری در ترددهای شهری دارند. مجموعه ای از همه این موارد باعث شده است تا امروزه کراس اوور ها به قدری محبوب باشند که از کوپه ها یا هاچ بک های جمع و جور شهری تا سدان های فول سایز لوکس همگی نسخه کراس اوور هم دارند. حتی پر فروش ترین سدان دنیا یعنی تویوتا کرولا نیز دارای نسخه کراس اوور شد و فراری و لامبورگینی هم کراس اوور ساختند.

ظهور کراس اوور ملی، ری را:

ری‌را

در بازار تولیدات داخل در تمام این سال ها جای یک کراس اوور واقعی خالی بود. البته تجربه تبدیل کردن خودروهای هاچ بک به کراس در رنو ساندرو و کوییک انجام شده بود اما هنوز خبری از کراس اوور نبود. تا در نهایت تیم تحقیق و توسعه ایران خودرو تصمیم گرفت یکی از موفق ترین و محبوب ترین پلتفرم های کراس اوور دنیا را برای تبدیل شدن به اولین کراس اوور ملی انتخاب کند.

شاسی ری را

پلتفرم PF1 گروه استلانتیس که ما در بازار داخل آن را با خودروهایی همچون پژو 2008،  سیتروئن C3 و DS3 می شناسیم در دنیا یکی از پلتفرم های موفق این خانواده بوده است. ایران خودرو با خریداری این پلتفرم و ایجاد تغییرات اساسی و کلی آن را با نام IKP2 نام گذاری کرد. ری رای ایران خودرو در نقاطی چون ستون ها، کف خودرو، و درها نسبت به پلتفرم اولیه دچار بهینه سازی هایی شد. چراکه امکان استفاده از برخی آلیاژها در ایران نبود لذا لازم بود با استفاده از ورق های موجود استحکام لازم ایجاد شود. به همین دلیل ری را ایمن ترین خودروی تولید داخل خواهد بود.

طراحی ظاهری ری را:

عقب ری را

در طراحی خارجی نیز با وجود آنکه در قسمت عقب شباهت هایی با نسل فعلی پژو 2008 دیده می شود اما تغییرات کلی صورت پذیرفت به گونه ای که طراحی جلوی خودرو بیش از هر چیز شما را به یاد نسل قبلی کراس اوور های هیوندای می اندازد. طراحی داخلی نیز بجز برخی المان ها مثل لیور دنده که به درستی از روی پلتفرم اصلی باقی مانده، اما تغییرات زیادی قابل داشته است. داخل ری را بر خلاف محصولات دیگر داخلی کاملاً حس یک خودرو در سال 2024 را به شما القا می کند.

طراحی داخلی ری را:

کلاستر یک پارچه با مولتی مدیا آن هم با یک پردازنده قابل قبول و با کیفیت، وجود امکاناتی نظیر کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، ترمز پارک برقی، اتوهولد، سنسور نور و باران، سیستم تهویه اتوماتیک، گرم کن صندلی های جلو، شارژر وایرلس، قربیلک فرمان دو شاخه دی کات بسیار خوش دست، همه و همه این پسر خوش تیپ ایران خودرو را به پر آپشن ترین خودروی تولید داخل تبدیل می کند.

البته باید توجه داشت که ری را همچنان در دنیا به عنوان یک خودروی بسیار اقتصادی شناخته می شود اما با این وجود به جرئت می توان گفت که کیفیت ساخت، مواد اولیه و مونتاژ آن از بسیاری از رقبای چینی بالاتر است. البته در کمال تأسف همچنان داخل اتاق سرشار از پلاستیک خشک است که برای کاربران ایرانی شاید چندان جالب نباشد اما واقعیت این است که نرمی یا خشکی قطعات پلاستیکی نشانی از کیفیت آنها ندارند. با این وجود بهتر بود ایران خودرو برای این محصول با توجه به ذائقه ایرانی ها از قطعات سافت تاچ بیشتری استفاده می کرد.

بخش فنی ری را:

موتور ری را

در بحث فنی نیز ری را از نسل جدید موتور ایران خودرو به حجم 1.65 لیتر توربو با قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتون متر بهره می برد. این موتور که دچار بهبودها و ارتقاهایی شده برای ری را با سوخت کشور سازگاری بیشتری دارد. در بخش جعبه دنده نیز ری را از گیربکس اتوماتیک 6 سرعته نسل جدید DAE بهره می برد و این مجموعه می تواند یک خروجی قابل قبول و کاملاً رقابتی برای ری را ایجاد کند.

دلبری ری را از طرفداران:

داخل ری را

 

درپایان باید گفت جای یک کراس اوور که با سلیقه و نیاز مشتریان ایرانی روی یک پلتفرم قابل قبول آن هم با شبکه خدمات پس از فروش بسیار گسترده واقعاً خالی بود. با آمدن ری را و درصد داخلی سازی بالای آن شاید بسیاری از افراد که صرفاً به دلیل نگرانی از خدمات در نقاط مختلف کشور به سراغ کراس اوورهای بازار نمی رفتند حالا با اطمینان بیشتری پر طرفدار ترین ژانر خودرو در بازار امروز جهان را تجربه کنند.

ری را برقی

خوشبختانه آنچه به عنوان نمونه نهایی و تولیدی ری را در نمایشگاه لوازم یدکی و قطعات خودروی تهران ارائه شد نشان از یک سطح کیفی جدید در تولیدات ایرانی دارد. امیدواریم ری را در نسخه بازاری هم به همان اندازه که ظاهر جذابی دارد بتواند از لحاظ کیفی نیز خریداران را راضی نگهدارد. در این صورت قطعاً رقابت با ری را برای بسیاری از حاضرین فعلی بازار سخت خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی