پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تغییر در ظاهر خودرو

هشدار جدی پلیس درباره تغییرات ظاهری در خودرو

بنا بر اعلام پلیس راهور، هر نوع تغییرات در مشخصات فنی و ظاهری خودرو می‌تواند به منزله نقص فنی موثر شناسایی شده و منجر به توقیف خودرو شود.

فاطمه علی اصغری
دوشنبه - ۴ تیر ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

بر اساس هشدار جدید پلیس راهور، هر نوع تغییری که توسط ماموران راهنمایی و رانندگی به‌عنوان نقص فنی موثر در خودرو شناسایی شود، می‌تواند منجر به توقیف وسیله نقلیه شود.

سرهنگ علی‌اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران در یک برنامه زنده در شبکه تهران سیما در اشاره به مجاز یا غیرمجاز بودن دستکاری خودروها از نظر قانونی، اظهار کرد در ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، قانون‌گذار به صراحت بیان کرده که اگر یک وسیله نقلیه واجد عیب و نقص فنی موثری باشد که منجر به افزایش ریسک وقوع تصادفات شود، آن وسیله نقلیه حق تردد در معابر را ندارد و بایستی برای رفع نقص مذکور به تعمیرگاه اعزام شود.

به‌گفته آقای شریفی، این قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است، در نتیجه پلیس موظف به اجرای آن‌ها و مردم مکلف به رعایت آن‌ها هستند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران افزود در ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی بند الف ماده ۱۰ قانون مذکور آمده در صورتی که ماموران راهنمایی و رانندگی، عیب یا نقص فنی موثری در وسیله نقلیه تشخیص دهند، موظفند مانع از تردد آن شده و خودرو را جهت رفع نقص به تعمیرگاه اعزام کنند.

وی درباره جریمه در نظر گرفته شده برای این موارد نیز گفت در جدول تخلفات رانندگی آمده که اگر یک وسیله نقلیه شخصی دارای یک نقص فنی مانند نقص در سیستم روشنایی باشد ۳ نمره منفی می‌گیرد. این رقم در مورد وسایل نقلیه عمومی تا ۶ نمره منفی نیز می‌رسد.

سرهنگ شریفی تصریح کرد هر نوع تغییر شکل ظاهری در خودرو مانند تغییر در اگزوز، نصب بوق‌های شیپوری، نصب سیستم‌های صوتی، نصب تقویت‌کننده‌ها در موتور یا تغییر در ارتفاع خودرو، همگی در شمار نقص فنی دسته‌بندی شده و تخلف محسوب می‌شوند.

وی همچنین درباره مشکل استفاده از سیستم‌های صوتی قدرتمند گفت کار برخی رانندگان که با صرف هزینه‌های کلان جهت نصب چنین سیستم‌هایی اقدام می‌کنند، غیر قانونی است. این افراد باید بدانند که حد مجاز صدای موسیقی در هر خودرو تا حدی است که از خودرو بیرون نرود و عابران یا دیگر رانندگان را آزار ندهد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور در مجموع چنین اعلام کرد که هر نوع تغییر یا نقص در وسیله نقلیه، چه در بعد ظاهری، چه در بعد فنی که منجر به خارج شدن خودرو از حالت استاندارد کارخانه شده، ضریب امنیت آن را کاهش دهد یا به ایجاد آلایندگی یا آلودگی صوتی منجر شود، در شمار نقص فنی جای می‌گیرد و در نتیجه آن، قطعا وسیله نقلیه توقیف خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد وقتی بحث نقص فنی موثر است، مقصود آن نقصی است که منجر به افزایش ریسک تصادف شده و جان راننده، سرنشینان و دیگر کاربران ترافیکی را به خطر بیندازد.

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی