پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید خودرو

صف خرید خودرو برداشته می‌شود؟

وزارت صمت در ابتدای سال وعده افزایش تولید خودرو به مردم داد. حال با گذشت سه ماه از سال تولید خودرو همچنان افت داشته است.در همین میان وزارتخانه وعده برداشتن صف خرید خودرو را می‌دهد. آیا این وعده‌ها تا پایان سال به سرانجام می‌رسد؟

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲ با تیراژ یک میلیون و ۳۳۸ هزار خودرویی به اتمام رسید. در این میان که تیراژ خودرو در سال پیش به عدد مقدر شده نرسید، عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، به رسم هر سال همراه با وعده افزایش تولید در سال ۱۴۰۳، تیراژ یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرویی را هدف خودروسازان در سال جدید قرار داد.

حال با توجه به برنامه افزایش تولیدی که وزارت صمت در سال جدید برای خود مقدر کرده است یک اقدام جدیدی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت. حمید آقایی، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد که صف جدید خودرو برداشته می‌شود.

در همان ابتدا که وزیر صمت اعلام کرد تولید خودرو به یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو می‌رسد کارشناسان بر این باور بودند که تیراژ خودرو تا پایان سال به هدف تعیینی علی آبادی نخواهد رسید. چراکه ظرفیت تولید طی یک سال اخیر افزایش نیافته و احتمالا یک وعده دستوری دیگر راهی جاده مخصوص شده است.

خلف وعده افزایش تولید وزیر

داستان به همین جا ختم نشد. چندی بعد از وعده تیراژ یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی، اظهارنظر جدیدی به صحبت‌های پیشین وزیر صمت اضافه شد. او وعده داد که ظرفیت تولید در سال جاری افزایش پیدا می‌کند. او گفت: ما به ظرفیت تولید ۵۰۰۰ خودرو در روز رسیده‌ایم و در تلاشیم که این ظرفیت را تا ۲۰ درصد افزایش دهیم.

فروردین ماه آمار تولید خودروسازان در فروردین ماه نشان می‌دهد تولید خودرو در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کمتر بوده است. البته وزیر وعده جبران کاهش تولید فروردین داد و گفت: «کاهش تولید فروردین ماه در مجموع تولید سه ماهه اول سال جبران می‌شود و شاهد رشد مطلوبی در تولید خودرو خواهیم بود.» اما چنین اتفاقی افتاد؟

بررسی گزارش‌های مربوط به سامانه کدال از افت ۱۷ درصدی تولید سه خودروسازان بزرگ در اردیبهشت ماه حکایت دارد. به عبارتی دیگر، خودروسازان در اردیبهشت امسال ۱۱۹ هزار دستگاه سواری تولید کرده‌اند. این درحالی است که در بازه زمانی مشابه سال ۱۴۰۲، تولید به ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو رسیده بود.

در این میان و با توجه به اظهارنظرهای اخیر مدیران وزارت صمت و نگاهی به آمار تولید، این پرسش مطرح می‌شود که آیا تولید خودرو به میزانی خواهد رسید که صف خرید خودرو برداشته شود؟

با توجه به آمار تولید خودرو در سال جدید وعده برداشتن صف خرید خودرو به نوعی بعید به نظر می‌رسد. مگر آنکه تولید خودرو در تابستان افت تیراژ بهاره خودروسازان را جبران کند و در این شرایط است که می‌توان برداشت صف خرید خودرو را در نظر گرفت.

البته همچنان ابهاماتی راجع به چگونگی اجرای این طرح وجود دارد. آیا صف خرید خودرو مجدد به پشت درهای خودروسازان بازمی‌گردد؟ آیا تولید به میزانی خواهد رسید که خریداران حدود یک سال و بیشتر در انتظار دریافت خودروهایشان نباشند؟

انتهای پیام/

منبع: آخرین خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی