پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دايون Y7

به بهانه آغاز فروش دايون Y7 / تنها شاسی بلند واقعی صفركيلومتر بازار

بازار خودروهای شاسی بلند با شاسی مستقل در ايران به دليل اعمال تحريم ها چند سالي است كه ديگر رنگ لعاب گذشته را ندارد. در اين بازار اگر بخواهيد يك شاسی بلند واقعی يعني SUV خريداری كنيد يا بايد سراغ خودروهای كاركرده ژاپني و کره ای و خودرویی چون كيا موهاوي برويد و يا اگر اهل طبيعت گردی هم باشيد، از بين پيكاپ های بازار يكی را خريداری كنيد. البته در حال حاظر پيكاپ های مختلف صفر كيلومتری به صورت وارداتی و مونتاژی در بازار وجود دارند كه شايد هيجان انگيز باشند اما جای يك SUV واقعی را نمی گيرند.

فاطمه علی اصغری
چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

با اين شرايط اگر طرفدار پروپا قرص SUV باشيد، به جز نمونه های چند سال كاركرده، یکی از شاسی بلندهای شاسی مستقل موجود در كشور كه به صورت صفر كيلومتر قابل خريداری است، دايون Y7 نام دارد. خودرويی ٧ نفره كه توسط شركت صنايع خودروسازی ايليا مونتاژ می شود. اين خودرو كه البته شباهت های ظاهري و شاسی آن به تويوتا فورچونر غير قابل انكار است، در دو سال گذشته توانسته نظر خريداران را به خود جلب كند.

دايون Y7

البته صنايع خودروسازی ايليا در ابتدا ورژن T5 اين خودرو را معرفی كرد كه از يك موتور ٢ ليتری توربرشارژ بهره می برد. اما بيش از يك سال است كه نمونه Y7 با موتور ٢.٤ ليتری توربوشارژ به توليد می رسد كه نسخه ای قوی تر و بهتر از مدل Y5 است. اين موتور ٤ سيلندر عضو خانواده 4k ميتسوبيشی است و به همين دلیل علاوه بر كيفيت عملكرد به ویژه در دورهای بالا، قابليت های ارتقاء و تيونينگ بالايی هم دارد. قدرت اين موتور در حالت استاندارد ٢١٥ نيوتن متر است و گشتاور آن نيز به ٣٢٠ نيوتن متر می رسد كه در دور ٢ هزار در دقيقه حاصل می شود. 

در اين خودرو از گيربكس ٦ سرعته AT اتوماتيك استفاده شده است. گيربكسی كه به دليل سادگی در عملكرد نسبت به مدل های خيلي جديد، می تواند در دراز مدت استهلاك كم تری داشته باشد. ضمن اين كه اگر از اهالی آفرود سوال كنيد حتما ترجيح می دهند بعد از گيربكس دستي، از گيربكس AT استفاده كنند كه كمترين پيچيدگی فنی را دارد. اما مهمترين قابليت دايون Y7 همچون مدل قبلی (Y5) شاسی مستقل يا نردبانی اين خودرو است. شاسی كه با الگوبرداری از شاسی تويوتا فورچونر ساخته شده و امدازه های آن كاملا مطابق با فورچونر تعريف می شود. از اين رو اين شاسی به دايون قابليت های ارتقاء فنی يا تيونينگ بالايی بخشيده است. 

دايون Y7

جالب است بدانيد بسياری از قطعات افترماركتی كه براي تيونينگ تويوتا فورچونر در بازار وجود دارد، در اين خودرو هم قابل استفاده است. از اين رو مالكينی كه اين خودرو را به عنوان يك شاسی بلند واقعی خريداری كرده اند، به راحتی ادوات و امكانات آفرودی را روی دايون نصب كرده اند. 

به طور كلی در حال حاضر دايون Y7 را باید تنها شاسی بلند واقعی بازار كشور به حساب آورد كه به صورت صفر كيلومتر قابل خريداری است و ضمنا شاسی مستقل دارد كه هم می تواند يك خودروی شهری روزمره باشد و هم يك وسيله كارآمد براي سفرهای ماجراجويانه آفرودی. به ويژه اين كه شرايط فروش آن نيز باز شده و قابل خريداری است.

دايون Y7

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی