پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیسان ترا

تست آفرود شاسی بلند مانیان ترا ، در دل کویر متین آباد

خرید پلتفرم های موفق از برندهای معتبر ، همواره مورد توجه خودروسازان چینی بوده و منجر به تولید خودروهای با سطح کیفی بالاتر شده است. " ترا " ، محصولی از نیسان بوده که حالا با همان پلتقرم در شرکت چینی به تولید می رسد. مانیان خودرو (بخش تولیدی پرشیا خودرو) مونتاژ این خودرو را در ایران آغاز کرده است.

javankhodro
شنبه - ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

مانیان خودرو (بخش تولیدی شرکت پرشیا خودرو) آخر هفته گذشته شرایط تست و بررسی توانمندی های آفرود شاسی بلند ” ترا ” را در کویر متین آباد فراهم ساخت. در این برنامه خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو حضور داشتند و طی دو روز، قابلیت های این شاسی بلند دو دیفرانسیل را محک زدند.

شاید تصویر این خودرو را قبلا با یک لوگوی دیگر دیده باشید، سال قبل قرار بود این خودرو با نام MX-8 توسط ایستاموتور به بازار عرضه شود، اما برنامه ریزی دقیق تر تولید و نیز سابقه طولانی تر پرشیا خودرو در بازار خودرو، مسیر این شاسی بلند را عوض کرد و برای تولید، راهی مانیان خودرو شد.

نیسان ترا

“ترا”، شاسی بلند مشترک ژنگژو – نیسان، محصول مشترک ژاپن و چین است که با قابلیت‌های بی‌نظیر خود می‌تواند تحولی در بازار خودروهای آفرود ایجاد کند. نیسان ترا یا همان ژنگژو -نیسان پالادین، در بازارهای مختلف با نام های مختلف عرضه می شود و خودرویی آزمون پس داده به حساب می آید. طراحی اتاق خودرو و به خصوص نمای جانبی و عقب ، رنگ و بوی اصالت ژاپنی دارد و خاطرات نیسان را در ذهن تداعی می کند.

نیسان ترا

مانیان ترا ، دارای شاسی مستقل (شاسی نردبانی) است که با وجود سیستم تعلیق عقب مولتی لینک یا 5 مفصلی و قفل دیفرانسیل، ویژگی های آفرودی خود را تکمیل می کند. ترا یک SUV پنج نفره است و ردیف سوم مخصوص حمل بار است. پیشرانه 2 لیتری 16 سوپاپ توربوشارژ ترا با قابلیت پاشش مستقیم سوخت 228 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که با توجه به وزن 1950 کیلوگرمی آن، خودروی چابکی به نظر می رسد. این موتور ساخت میتسوبیشی ژاپن و با کد ۴K۳۱ است. این توان از طریق یک گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک ساخت شرکت ZF آلمان به چهار چرخ خودرو منتقل می شود. این گیربکس قابلیت‌های متفاوتی برای رانندگی مانند عادی، اسپرت، برف، اقتصادی و … را دارد. همچنین حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت اعلامی آن 8.6 لیتر در هر صد کیلومتر است.

مانیان ترا

در زمینه ایمنی این خودرو مجهز به سیستم‌هایی از جمله ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل کشش خودرو، کیسه‌‌‌های هوای ایمنی راننده و سرنشین، سیستم کمک به حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESP)، سیستم کنترل دینامیک خودرو (VDC)، سیستم کنترل حرکت در سرازیری (HDC)، نمایشگر هشدار آسیب‌‌‌ دیدگی لاستیک (HAZ)، سیستم کنترل سرعت هنگام پارک خودرو (CDP)، سیستم ضد لغزش دیفرانسیل (LSD)، سیستم کشش موتور (EDC)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی (HBA)، سیستم ضد واژگونی خودرو (RMI) و ترمزهای ABS و EBD است.

مانیان ترا

ترا 3 حالت انتقال نیرو دارد: 2H برای رانندگی روزمره که یک محور محرک است. 4H حالت دو دیفرانسیل سبک برای یک برنامه آفرود نرمال، و 4L که دودیفرانسیل سنگین است و برای شیب زنی و رمل نوردی و آفرود سنگین استفاده می شود.

نیسان ترا

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه نیسان ترا، سیستم “Tank U-Turn” نام دارد. این سیستم زمانی فعال می‌شود که خودرو در حالت چهار چرخ سنگین قرار داشته باشد. هدف از این حالت، کاهش شعاع گردش در مسیرهای آفرودی است. با فعال‌سازی این حالت، خودرو قادر است همانند یک تانک دور بزند تا با چرخش کمتر، فشار وارده به سیستم فرمان و انتقال قدرت در حالت 4L کاهش یابد. این قابلیت در مسیرهای تنگ آفرودی، کمک مطلوبی به راننده می‌کند.

نیسان ترا

تجربه تست آفرود در متین آباد

ترا با توجه به مختصات فنی خود، عملکرد خوبی در تست نشان داد. هماهنگی موتور و گیربکس و نیز بهره گیری از زیربندی مناسب، باعث شد تا در شیب زنی های عمودی و عرضی در رمل، از پس کار بر بیاید و گیر نکند. تعلیق نرم و البته مستحکم است و ضرایب دنده کاملا در هماهنگی با عملکرد آفرودی ترا قرار دارند. البته باید در نظر گرفت که تست های سنگین تر آفرود در کویر و کوهستان و جنگل، نیازمند تقویت زیربندی ، تغییرات در سینی موتور، سپرها و نیز لاستیک مخصوص آفرود دارد. که البته ترا برای تیونینگ و کاستومایز کردن آن برای آفرودهای سنگین، خودرویی مناسب به نظر می رسد.

مانیان ترا

در کل می توان گفت که مانیان ترا، هم برای کسانی که توقع شاسی بلند لوکس دارند مناسب است، هم برای کسانی که می خواهند در کنار استاده شهری گاهی به دل جنگل و بیابان بزنند و طبیعت گردی با طعم آفرود را همراه خانواده خود تجربه کنند، خودرویی کاملا مناسب است. از رقبای آن در بازار می توان به دایون Y7 و نیز رکستون G4 اشاره کرد. این خودرو با کیفیت مونتاژ مناسب و نیز شبکه خدمات پس از فروشی که برای آن پیش بینی شده، می تواند جا نمایی مطلوبی برای خود در بازار ترسیم کند.

 

گزارش: داتیس میرشکرایی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی